Toerisme in Türkiye breekt records in eerste kwartaal van 2025
30 april 2025 - Türkiye heeft in het eerste kwartaal van 2025 maar liefst 8,844 miljoen internationale bezoekers verwelkomd en een recordomzet van 9,5 miljard USD aan toerisme-inkomsten gerealiseerd
Istanbul Hagia Sophia
Tijdens een persconferentie in Istanbul maakte Mehmet Nuri Ersoy, de Turkse minister van Cultuur en Toerisme, bekend dat het land hiermee zijn beste eerste kwartaal ooit heeft neergezet. Ersoy zegt hierover: “Volgens gegevens van UN Tourism was Türkiye in 2024 de op drie na grootste toeristische bestemming wereldwijd. We streefden vorig jaar naar 60 miljoen internationale bezoekers, maar sloten het jaar af met een record van 62,2 miljoen internationale bezoekers. Voor eind 2025 streven we naar 65 miljoen bezoekers en een omzet van 64 miljard USD uit het toerisme. De stijging van 5,6% in toerisme-inkomsten in het eerste kwartaal bevestigt dat we op koers liggen.”
In deze periode bezochten vooral Iraniërs (733.000), Russen (601.000), Duitsers (572.000), Bulgaren (560.000) en Britten (304.000) het land. Gemiddeld verbleven zij 11 nachten in Türkiye en gaven zij per nacht ongeveer 98,90 USD uit.
Over Türkiye
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld.
Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de lange termijn.