Türkiye trekt 50 miljoen bezoekers en boekt 50 miljard USD aan toerisme-inkomsten in eerste negen maanden van 2025

 

4 november 2025 - Türkiye, volgens gegevens van UN Tourism (2024) de op drie na grootste toeristische markt ter wereld, heeft sterke resultaten geboekt in de toeristische sector over de eerste negen maanden van 2025. Tijdens een persconferentie in Istanbul kondigde het Ministerie van Cultuur en Toerisme aan dat het land zowel in bezoekersaantallen als in inkomsten een duidelijke groei heeft gerealiseerd.

 

 

Minister van Cultuur en Toerisme Mehmet Nuri Ersoy maakte bekend dat in de eerste negen maanden van 2025 Türkiye 50 miljoen internationale bezoekers mocht ontvangen, een stijging van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toeristische inkomsten bedroegen in deze periode 50 miljard USD, goed voor een groei van 5,7%. De bezoekers verbleven gemiddeld 10,3 nachten en besteedden circa 103 USD per persoon per nacht, wat neerkomt op een toename van 7% in vergelijking met 2024.
 
Minister Ersoy verklaarde: "De eerste negen maanden van 2025 stelden onze regio voor grote uitdagingen. We hebben de gevolgen gezien van regionale conflicten en seizoensverschuivingen als gevolg van de opwarming van de aarde. Dankzij onze strategie hebben we de omzet van vorig jaar echter met 5,7% overtroffen en een opmerkelijke 50 miljard USD  geboekt. Dit is de eerste keer dat we in het derde kwartaal de grens van 50 miljard hebben overschreden. Voor de rest van het jaar verwachten we onze omzetdoelstelling van 64 miljard USD te halen."

In de eerste negen maanden van het jaar waren de drie belangrijkste markten voor bezoekers aan Türkiye de Russische Federatie (5,53 miljoen), Duitsland (5,22 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (3,54 miljoen).

 

 

Over Türkiye 
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld.
 

Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. 

Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de lange termijn.